Nytt framsteg för ViralOff

Marzotto Group i Italien inleder samarbete med Polygiene. Tillsammans vill man ”starta om” modeindustrin med hjälp av ViralOff-behandling på tyger gjorda av naturliga fibrer som ull, linne och bomull. Marzotto Group, är med en omsättning på över 450 miljoner euros, en viktig internationell aktör inom textilindustrin och är ett "företagsnätverk" av prestigefyllda varumärken. Dessa märken säljs i sin tur till en majoritet av de mest framstående modemärkena i världen. Det framgår av ett pressmeddelande från Polygiene. Nyheten fick aktien att stiga hela 21% på onsdagen.

  • Konsumenterna har ändrat beteenden och efterfrågan på plagg som skyddas från virus är enorm. Vissa länder kräver nu att butiker sanerar kläder efter någon provat dem. Vi vet också att konsumenterna är försiktigare när de handlar. ViralOff skyddar plagget, minskar behovet av att tvätta och därmed förlängs plaggets livslängd. Marzottos nya erbjudande kommer att omdefiniera standarden inom mode, säger Ulrika Björk, vd för Polygiene.
Hållbaraaktier.se har tidigare rapporterat om en rivstart för Viraloff och räknar med ett positivt nyhetsflöde. Dagens nyhet är ett samarbetsavtal och bedömt försäljningsvärde för detta och tidigare nyheter är svårbedömt. Att utvecklingen är spännande råder emellertid inget tvivel om. VD uttryckte bland annat följande i senaste delårsrapporten:
  • Sedan lanseringen för en månad sedan har vi framgångs- rikt behandlat masker, sjukhusdräkter, skyddsoveraller och andra produkter med ViralOff, vilket kommer åter- speglas i nästa kvartalsrapport. Efterfrågan har varit så pass omfattande att vi beslutat att investera mer resurser i teamet......Jag ser fram emot ett spännande och händelserikt år för Polygiene. Jag är mycket nöjd över hur första kvartalet avslutades och är spänd inför de nya möjligheter som öppnats för oss.