Fenix Outdoor

Aktietips, analys & nyheter

Analys av en kursvinnare

Large Caps 3 år
151130 - 181130

Om bolaget:
Fenix Outdoor marknadsför produkter för natur- och friluftsliv. Det ena verksamhetsområdet är ”Brands” som är inriktat på utrustning för friluftsliv och fritid genom de egna varumärkena Fjällräven, Tierra, Primus Hanwag och Brunton. Det andra är Retail med butikskedjorna Naturkompaniet, Partioaitta (finsk butikskedja) och Globetrotter GmbH. 

 

Varför blev Fenix Outdoor en kursvinnare under perioden?
Kursökningen var som starkast 2016 och 2017, år då vinsten per aktie ökade med 71% respektive 32%. Även kassaflödet höjdes väsentligt jämfört med historiska nivåer. Vinstökningen var en kombination av god underliggande utveckling samt att man i jämförelsetalen hade engångskostnader i samband med det 100-procentiga övertagandet av tyska butikskedjan Globetrotter. En kedja där man sedan successivt förbättrade resultatet. Varumärket Fjällräven har varit den enskilda del som utvecklats bäst. Inledd expansion i Nordamerika och Kina har indikerat fortsatt potential. Till skillnad från många andra kursvinnare så har P/E-värderingen inte
skenat iväg under perioden. Kan vara en kombination
av att detaljhandel generellt är under press medan starka varumärken,
som ju Fenix har, ofta värderas högt. 
 

Vilka faktorer talade för uppgångspotential innan perioden?
Inför den 3-årsperiod då Fenix blev en av kursvinnarna bland Large Caps, så lämnade bolaget en Q3-rapport som visade på stark försäljningsökning både organiskt men framför allt via konsolideringen av Globetrotter. Värderingen var relativt låg jämfört med historiskt snitt och Large Cap-snittet om man beaktar att 2015 innehöll en del engångskostnader. Det större butiksinnehållet i försäljningen motiverade dock ett lägre P/S tal än tidigare. Rapporten mottogs positivt och kurstrenden var positiv in i perioden.

Positivt med ett stort VD-innehav och kurstrenden in i de tre åren.